Msze Św.
w niedziele i uroczystości:
7:30, 9:30, 11:30
w soboty:
18:00
w dni powszednie:
poniedziałki, środy,
piątki i soboty - 18:00
wtorki i czwartki - 9:00
W Kaplicy św. Jana Pawła II
w Domu Pomocy Społecznej
w Szpęgawsku:
piątek - 13:30
Adoracja Najświętszego Sakramentu:
każdy piątek od 17:00 do 18:00
Nabożeństwa przez wstawiennictwo Świętych i Błogosławionych:
- w pierwszy poniedziałek miesiąca – nowenna do błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki;
- w pierwszy wtorek miesiąca – nowenna do Świętego Jana Pawła II;
- w każdą środę – nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy: 18:00;
- w pierwszy czwartek miesiąca – nowenna do błogosławionej Marty Wieckiej;
- w pierwszy piątek miesiąca - do Świętego Ojca Pio.
Nabożeństwa w ciągu roku:
- Roraty - poniedziałki, środy i piątki: 18:00.
- Droga Krzyżowa - piątki wielkiego postu: 17:30.
- Gorzkie Żale z kazaniem pasyjnym - niedziele wielkiego postu: 15:00.
- Nabożeństwa Majowe - codziennie w łączności ze Mszą Św.
- Nabożeństwa Czerwcowe - wtorki i piątki: po Mszy Św.
- Nabożeństwa Różańcowe - przez cały październik po Mszy Św.
Spowiedź Św.
przez cały tydzień:
15 min. przed Mszą Świętą
w piątki, w czasie Adoracji Najświętszego Sakramentu:
od 17.00 do 18.00
Chrzest Św.
„Chrzest święty jest fundamentem całego życia chrześcijańskiego, bramą życia w Duchu i bramą otwierającą dostęp innych sakramentów. Przez chrzest zostajemy wyzwoleni od grzechu i odrodzeni jako synowie Boży, stajemy się członkami Chrystusa oraz zostajemy wszczepieni w Kościół i stajemy się uczestnikami jego posłania. Chrzest jest sakramentem odrodzenia przez wodę i w słowie” (KKK 1213)
Chrzest św. jest sakramentem, w którym przez polanie wodą i wymówienie słów sakramentalnych człowiek otrzymuje odpuszczenie grzechu pierworodnego i wszystkich grzechów przed chrztem popełnionych oraz staje się dzieckiem Bożym i otrzymuje życie wieczne.
Chrzest święty udzielany jest w każdą pierwszą niedzielę miesiąca o godz. 11:30.
Jakie dokumenty potrzebne są do zgłoszenia dziecka do Chrztu Świętego?
- skrócony akt urodzenia dziecka z Urzędu Stanu Cywilnego (do wglądu)
- dane rodziców chrzestnych (imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania).
- zgoda proboszcza parafii rodziców (jeśli nie mieszkają w danej parafii, ale pragną w niej ochrzcić swoje dziecko) i rodziców chrzestnych (jeśli mieszkają w innej parafii) – w dniu chrztu
- zaświadczenie o odbytej spowiedzi rodziców oraz rodziców chrzestnych – w dniu chrztu
W dniu chrztu rodzice i chrzestni muszą złożyć podpis w parafialnej księdze chrztu.
Dodatkowe informacje:
- Do godziwego ochrzczenia dziecka wymaga się:
- aby na chrzest zgodzili się rodzice lub przynajmniej jedno z nich, lub ci, którzy prawnie ich zastępują;
- aby istniała uzasadniona nadzieja, że dziecko będzie wychowane po katolicku. Jeśli tej nadziei nie ma (np. rodzice żyją bez sakramentu małżeństwa, choć nie mają przeszkód by ten sakrament przyjąć lub rodzice nie uczestniczą w życiu Kościoła zaniedbując życie sakramentalne, szczególnie uczestnictwo w niedzielnej Mszy św.), chrzest należy odłożyć zgodnie z postanowieniami prawa partykularnego, powiadamiając rodziców o przyczynie. [Kodeks Prawa Kanonicznego kan. 867 §1]
- Przed chrztem (zarówno rodziców jak i chrzestnych) obowiązuje NAUKA PRZEDCHRZCIELNA. W takiej nauce przedchrzcielnej można wziąć udział także w innej parafii (np. dlatego, że rodzic chrzestny mieszka daleko lub zaproponowany przez nas termin jest niedogodny), jednak przed chrztem dziecka należy przedłożyć zaświadczenie z odbytej nauki.
Jakie rzeczy będą potrzebne w dniu chrztu?
- BIAŁA SZATA - ozdobna biała chusta; symbol nowego Stworzenia Bożego, oczyszczonego z grzechu i przyobleczonego w Chrystusa
- ŚWIECA CHRZCIELNA - zapalana po chrzcie na znak, że ochrzczony stał się dzieckiem światłości.
Informacje dotyczące rodziców chrzestnych:
- Zgodnie z chrześcijańską tradycją, przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to możliwe, chrzestnego. Jego zadaniem jest, w wypadku chrztu osoby dorosłej, towarzyszenie w dochodzeniu do wiary i poznawaniu życia chrześcijańskiego; a w przypadku chrztu dziecka ma on wraz z rodzicami przedstawić dziecko do chrztu i pomagać w jego wychowaniu religijnym, tak, by prowadziło życie prawdziwie chrześcijańskie. Chrzestnym nie może więc być każdy. Więcej, Kościół stawia osobom, które mają być chrzestnymi bardzo konkretne wymagania.
- Chrzestnym może być ten, kto:
- Został wyznaczony przez przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców (opiekunów);
- Jest katolikiem;
- Ma wymagane kwalifikacje i chce pełnić to zadanie;
- Jest wystarczająco dojrzały do pełnienia tego zadania, to znaczy ukończył szesnaście lat;
- Przyjął trzy sakramenty wtajemniczenia: chrzest, bierzmowanie i Eucharystię.
- Prowadzi życie zgodne z wiarą (m.in. przyjmuje regularnie sakramenty, uczestniczy w coniedzielnej Eucharystii) i zadaniami jakie ma pełnić;
- Prawo nie zabrania mu pełnienia zadań chrzestnego (tzn. jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej);
- Nie jest ojcem ani matką dziecka (osoby przyjmującej chrzest).
- Rodzice chrzestni są zobowiązani przedłożyć zaświadczenie od swojego Księdza Proboszcza, że mogą pełnić funkcję ojca chrzestnego lub matki chrzestnej.
- Prawodawca w kanonie 874 §2 dopuszcza możliwość powołania świadka chrztu świętego, zastrzegając, że „tylko razem z chrzestnym katolikiem”. Świadkami obok chrzestnego katolika mogą być wyłącznie osoby „należące do niekatolickiej wspólnoty kościelnej”, czyli niekatolicy ochrzczeni, jak protestanci, anglikanie, starokatolicy. Niekatoliccy wschodni, czyli prawosławni mogą pełnić funkcję chrzestnego wyłącznie obok katolika chrzestnego. Decyzja Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan –Dyrektorium w sprawie realizacji zasad i norm dotyczących ekumenizmu, nr 98: Wierni niekatolickiego Kościoła Wschodniego, w duchu ekumenizmu, mogą występować jako świadkowie chrztu lub jako rodzice chrzestni. Taka możliwość (chrzestnego prawosławnego) istnieje wówczas, gdy rodzice przyjmującego chrzest z uzasadnionych powodów wyrażą takie życzenie (np. prawosławny jest bliskim krewnym rodziców biologicznych). Nie ulega wątpliwości, że w tym wypadku obowiązek czuwania nad wychowaniem chrześcijańskim w pierwszym rzędzie będzie spoczywał na chrzestnym katoliku.
- Katolik może pełnić tylko funkcję chrzestnego, który równocześnie jest świadkiem tego wydarzenia. Natomiast funkcja świadka chrztu obok chrzestnego zarezerwowana jest dla niekatolików ochrzczonych.
- Kanon 875 KPK określa: W razie nieobecności osoby chrzestnego spowodowanej poważnymi przyczynami, udzielający chrztu powinien zatroszczyć się o przynajmniej jednego świadka chrztu. Przy czym należy podkreślić, że ów świadek chrztu występuje tylko wtedy, „jeśli nie ma ani jednego chrzestnego”. Zdarzają się sytuacje dopuszczania katolika, niespełniającego wymogów prawa kanonicznego w charakterze świadka chrztu razem z chrzestnym – jest to nadużycie prawa. Jeżeli podczas chrztu obecny jest chrzestny/a, nie ma możliwości dołączenia świadka chrztu – którym jest katolik niewierzący lub z przeszkodami (chyba, że chodzi o osobę innego wyznania).
- Pojawiają się przypadki powoływania na świadka chrztu obok chrzestnego dla katolików żyjących w związkach niesakramentalnych, lub ostentacyjnie niepraktykujących. W ramach bliżej nieokreślonej poprawności nadaje się im rodzaj drugiej kategorii rodzica chrzestnego. Sugeruje to, iż ich obecność podczas liturgii jest taka sama jak chrzestnych. Zafałszowuje się przez tego rodzaju praktyki obraz rodzica chrzestnego, prowokując uzasadnione zgorszenie wiernych, raniąc przy tym tych wiernych żyjących zgodnie z Dekalogiem i chrześcijańskimi zasadami moralnymi i wprowadza w błąd wspólnotę ludu Bożego. Powoływanie katolików na świadków chrztu w miejsce przewidziane dla chrzestnych jest ewidentnie sprzeczne z prawem kościelnym. Obniżając wymagania moralne dla chrzestnych, czyni się to wbrew prawu kanonicznemu (por. kan. 874 §1). Świadek chrztu, jeśli występuje wskutek braku chrzestnych podczas liturgii, uczestniczy wyłącznie bierne, tzn. nie uczestniczy w dialogu liturgicznym, nie zakłada białej szaty, nie zapala świecy od paschału.
I Komunia Św.
Terminarz spotkań dla dzieci klas trzecich i ich Rodziców:
- Spotkanie organizacyjne - 02.09.2024 r. - poniedziałek - godzina 18.00
- poświęcenie różańców - 13.10.2024 r. - niedziela - godzina 11.30
- poświęcenie książeczek - 10.11.2024 r. - niedziela - godzina 11.30
- poświęcenie świecy - 09.02.2025 r. - niedziela - godzina 11.30
- ferie zimowe od 17.02.2025 r. do 02.03.2025 r.
- Środa Popielcowa - 05.03.2025 r.
- Rekolekcje szkolne od 05.03.2025 r. do 07.03.2025 r.
- poświęcenie medalika - 13.04.2025 r. - niedziela - godzina 11.30
- Niedziela Zmartwychwstania - 20.04.2025 r.
- Dzień Pierwszej Komunii Świętej - 10.05.2025 r. - sobota - godzina 11.00
- Boże Ciało - 19.06.2025 r.
Obowiązuje:
- Jednolity strój - alba;
- Książeczka pt. "Z Panem Bogiem"
- Różaniec
- Świeca
- Jeden fotograf i jedna kamera
- Pamiątka Pierwszej Komunii Świętej
- Opanowanie tzw. Małego Katechizmu
- Opanowanie na pamięć następujących pieśni:
- Pod Twą obronę - 4 zwrotki
- Przygotuję Ci serce o Chryste - 4 zwrotki
- Jeden chleb - 2 zwrotki
- Pan Jezus już się zbliża - 4 zwrotki
- Wszystko Tobie oddać pragnę - 2 zwrotki
- Jezu zostań w nas
- Niech będzie chwała i cześć
- Króluj nam Chryste - 3 zwrotki
- Kto się w opiekę - 3 zwrotki
Uwagi praktyczne:
- Wszystkie dzieci uczestniczą w każdą niedzielę i święta we Mszy świętej. Nieobecność nieusprawiedliwiona będzie przyczyną niedopuszczenia do Pierwszej Komunii świętej.
- Obowiązkowo dzieci uczestniczą w nabożeństwach różańcowych w kościele, w miesiącu październiku oraz w nabożeństwach Drogi Krzyżowej w okresie Wielkiego Postu.
- Dziecko najlepiej uczy się pełnego uczestnictwa we Mszy świętej od rodziców i w kościele.
- Do 30 listopada 2024 roku proszę wpłacić 400 złotych na obrazek pamiątkowy, książeczkę, kwiaty, prezent do kościoła, zdjęcie grupowe, płytę DVD i zdjęcia.
- Rodzice obowiązkowo uczestniczą w spotkaniach formacyjnych według ustalonego planu.
- Dzieci, które były ochrzczone poza naszą parafią dostarczą metryki do końca listopada 2024 roku.
Po Pierwszej Komunii świętej dzieci uczestniczą obowiązkowo:
- w Białym Tygodniu od 11.05.2025 r. do 17.05.2025 r.
- w procesji Bożego Ciała i w oktawie - 19.06.2025 r.
Wykaz cen:
- 100 złotych - DVD + zdjęcia + zdjęcie grupowe
- 100 złotych - kwiaty
- 100 złotych - dar ołtarza
- 45 złotych - obrazek pamiątkowy
- 35 złotych - książeczka
- łącznie 400 złotych
Pielgrzymka do Częstochowy z noclegiem - 20/21.05.2025 r.:
- Wyjazd do Częstochowy we wtorek 20.05.2025 o g. 8.30;
- o g.15.30 zwiedzanie Jasnej Góry z przewodnikiem; czas wolny, kolacja i udział o 21.00 w Apelu Jasnogórskim.
- W środę 21 maja 2025 roku o g. 6.00 msza święta przed Cudownym Obrazem z udziałem dzieci;
- o 7.30 śniadanie w Domu Pielgrzyma i powrót do domu - po drodze poczęstunek w MC Donaldzie.
Bierzmowanie
Bierzmowanie jest kolejnym spośród sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu.
Nazwa sakramentu pochodzi od łacińskiego słowa confirmatio, które oznacza potwierdzenie. Etymologia polskiego słowa pochodzi od staropolskiego słowa bierzmo, które oznacza belkę podtrzymującą strop domu. Sakrament bierzmowania jest więc sakramentem umacniającym i podtrzymującym życie w wierze.
W obrzędzie bierzmowania najważniejszym znakiem jest namaszczenie krzyżmem, które jest pieczęcią Ducha Świętego. Chrześcijanin przyjmujący ten sakrament decyduje się na całkowitą przynależność do Chrystusa i oddanie się na Jego służbę. To znamię Ducha jest także znakiem obietnicy Bożej opieki.
Skutkiem sakramentu jest specjalne wylanie Ducha Świętego. Bierzmowanie przynosi wzrost i pogłębienie łaski chrzcielnej. Ściślej jednoczy z Chrystusem, pomnaża dary Ducha Świętego, umacnia więź z Kościołem oraz udziela specjalnej mocy do szerzenia i obrony wiary słowem i czynem. Znamię tego sakramentu, podobnie jak chrztu, jest niezacieralne.
KKK 1289
To namaszczenie wyjaśnia imię „chrześcijanin”, które znaczy „namaszczony” i bierze początek od imienia samego Chrystusa, „którego Bóg namaścił Duchem Świętym”.
KKK 1309
Przygotowanie do bierzmowania powinno mieć na celu doprowadzenie chrześcijanina do głębszego zjednoczenia z Chrystusem, do większej zażyłości z Duchem Świętym, Jego działaniem, darami i natchnieniami, aby mógł lepiej podjąć apostolską odpowiedzialność życia chrześcijańskiego.
Program:
Wzory dokumentów:
PROŚBA DO BISKUPA
PROŚBA DO BISKUPA
Pytania przygotowujące do sakramentu:
Małżeństwo
"Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu" (KKK 1601)
W sprawach związanych z zawarciem sakramentu małżeństwa narzeczeni powinni zgłosić się do kancelarii parafialnej odpowiednio wcześniej przed planowaną datą ślubu w celu spisania protokołu przedmałżeńskiego.
Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia sakramentu małżeństwa?
- akt urodzenia
- świadectwo przyjęcia sakramentu chrztu świętego oraz sakramentu bierzmowania
- zaświadczenie o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego
- dowód osobisty
Czy można uwiecznić uroczystość zawarcie związku małżeńskiego np. poprzez kamerę czy aparat?
- Tak, ale fotografowie i operatorzy sprzętu audiowizualnego, którzy zamierzają wykonywać swoje czynności podczas celebracji liturgii, są obowiązani ukończyć kurs i otrzymać pisemne upoważnienie do kamerowania itp. na terenie diecezji pelplińskiej. Ponadto winni zgłosić się do kapłana, który ma przewodniczyć celebracji, aby z nim uzgodnić wszystkie szczegóły związane z miejscem i sposobem wykonywania swej posługi.
Aby dowiedzieć się więcej o sakramencie małżeństwa, zapraszamy do odwiedzenia strony Duszpasterstwa Rodzin Diecezji Pelplińskiej:
Jubileusze Małżeńskie co 5 lat:
Kliknij tutaj i dowiedz się więcej
INSTRUKCIA PRZYGOTOWANIA DO ZAWARCIA MAŁŻEŃSTWA KANONICZNEGO W DIECEZJI PELPLIŃSKIEJ
Przygotowanie do życia w małżeństwie i rodzinie dokonuje się w czasie rozwoju osobistego, a od pewnego momentu również wspólnego narzeczonej i narzeczonego. Jego zadaniem jest pomoc młodzieży i narzeczonym w odkryciu wartości i bogactwa małżeństwa oraz poznanie atrakcyjności jedności i wierności małżeńskiej, będącej bezpiecznym środowiskiem przyjęcia dzieci (por. Amoris Laetitia 205). Przyszli małżonkowie powinni usłyszeć i zobaczyć w świadectwie życia prowadzących przygotowanie, zarówno małżonków jak i kapłanów, że źródłem miłości małżeńskiej jest uprzedzająca miłość Boga.
Kościół w sposób szczególny towarzyszy kandydatom do małżeństwa na trzech etapach:
I. Przygotowanie dalsze, między innymi szkolna katecheza przedmałżeńska w ostatniej klasie szkoły ponadpodstawowej.
II. Przygotowanie bliższe.
Na rok przed planowaną datą ślubu ma miejsce przygotowanie bliższe do zawarcia małżeństwa sakramentalnego obejmujące:
- Ustalenie miejsca i daty ślubu oraz sposobu przygotowania
- Katechezę przedślubną (por. Protokół przedmałżeński: V. Dokumenty):
- Trzy spotkania z doradcą życia rodzinnego.
- Jedna z form katechezy dla narzeczonych:
- Weekend dla narzeczonych z lekcją tańca;
- Spotkania dla narzeczonych;
- programy dla narzeczonych prowadzone przez Spotkania Małżeńskie w formie: Wieczory dla zakochanych lub Rekolekcje dla narzeczonych.
W wyjątkowych sytuacjach może być realizowany program diecezji pelplińskiej: Katecheza dla narzeczonych online.
III. Przygotowanie bezpośrednie.
Nie później niż trzy miesiące przed datą ślubu ma miejsce przygotowanie bezpośrednie:
- Rozmowa duszpasterska ze spisaniem protokołu przedmałżeńskiego.
- Katecheza dotycząca liturgii sakramentu małżeństwa.
- Spowiedź przed zawarciem małżeństwa.
Ad I. Przygotowanie dalsze-rodzina, szkoła i środowisko wzrastania.
Przygotowanie do życia w małżeństwie rozpoczyna się w rodzinie, dlatego zadaniem Kościoła jest wspierać rodziny w wychowaniu dzieci i młodzieży. Celem zaś współpracy Kościoła i rodziny jest doprowadzenie dziecka do świadomej przyjaźni z Jezusem Chrystusem
Ważnym środowiskiem kształtowania dojrzałego człowieka i chrześcijanina jest szkoła. W związku z tym cały proces edukacji religijnej powinien być elementem przygotowania młodego człowieka do podjęcia przez niego jednej z dróg realizacji powołania do miłości, w małżeństwie hub innej drodze prowadzącej do zbawienia.
Zgodnie z Podstawą programową katechezy Kosciola katolickiego w Polsce tematyka rodzinna najszerzej jest obecna w ostatniej klasie szkoły ponadpodstawowej. W diecezji pelplińskiej na tym poziomie edukacji należy przeprowadzić szkolną katechezę przedmałżeńską zgodnie z obowiązującymi programami i podręcznikami katechetycznymi. Katecheza powinna być ubogacona przez spotkania z małżonkami, świadkami katolickiego życia w małżeństwie i rodzinie, zaproszonymi na katechezę za zgodą dyrektora szkoły. W ramach katechezy uczniowie powinni dowiedzieć się również o elementach przygotowania do zawarcia sakramentu małżeństwa, w którym będą uczestniczyć w ostatnim roku przed ślubem.
Uczniowie ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej, którzy uczestniczyli w katechezie, powinni otrzymać Zaświadczenie o ukończeniu szkolnej katechezy przedmałzeńskiej. Formularz zaświadczenia dostępny jest w Kurii Diecezji Pelplinskiej. Zaświadczenie wystawione przez katechetę, należy dołączyć do Protokolu z rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przez zawarciem małżeństwa (zwanego dalej: protokolem przedmałżeńskim). Uczestnictwo w katechezie daje możliwość rozwoju świadomości małżeńsko-rodzinnej w wieku szkolnym, jednak jej brak nie jest czynnikiem uniemożliwiającym bliższe i bezpośrednie przygotowanie do zawarcia małżeństwa kanonicznego.
Ad II. Przygotowanie bliższe - około roku przed zawarciem małżeństwa.
Przygotowanie narzeczonych do zawarcia małżeństwa sakramentalnego jest współpracą dwóch dłoni Kościoła", którymi są małżeństwo i kapłaństwo. Radosne świadectwo życia małżeńskiego i rodzinnego ma dopomóc narzeczonym kochać osobę, z którą pragną dzielić całe życie oraz rozwijać się we wspólnocie Kościoła (por. Amoris Laetitia 200; 208)
Przygotowanie dotyczy obojga narzeczonych i ich relacji, w związku z tym we wszystkich spotkaniach uczestniczą oni wspólnie.
1. Ustalenie miejsca i daty ślubu oraz sposobu przygotowania.
Pierwsze spotkanie z duszpasterzem w kancelarii parafialnej powinno mieć miejsce około roku przed planowaną datą ślubu (najpóźniej 6 miesięcy). W pierwsze dwie niedziele września każdego roku należy podać w ogłoszeniach parafialnych informację skierowaną do osób, które planują zawrzeć małżeństwo sakramentalne w roku przyszłym, aby do końca września zgłosiły się do biura parafialnego. Spotkanie, będące wynikiem zaproszenia w czasie ogłoszeń, ma na celu zapoznanie się z sytuacją narzeczonych, przedstawienie elementów przygotowania do zawarcia małżeństwa oraz ustalenie daty i godziny ślubu. Posługując się formularzem Przygotowanie do zawarcia małżeństwa sakramentalnego w diecezji pelplińskiej, należy poinformować narzeczonych, aby na rozmowę duszpasterską ze spisaniem protokołu przedmałżeńskiego (nie później niż trzy miesiące przed planowaną datą ślubu) przynieśli potwierdzenie ich uczestnictwa w trzech spotkaniach z doradcą życia rodzinnego oraz jednej ze wskazanych form Katechezy dla narzeczonych. Należy również przypomnieć narzeczonym o pozostałych dokumentach, które powinny być dostarczone na rozmowę duszpasterską ze spisaniem protokołu (por. punkt III formularza Przygotowanie do zawarcia małżeństwa...).
W przypadku osób wierzących, które nie przyjęły sakramentu bierzmowania, należy zachęcić ich do przyjęcia tego sakramentu. Elementem przygotowania do bierzmowania może być uczestnictwo w rekolekcjach kerygmatycznych Pełnia Życia. Terminarz rekolekcji będzie dostępny na stronie diecezjalnej. W sytuacji kiedy narzeczeni żyją w konkubinacie, rekolekcje kerygmatyczne i przyjęcie bierzmowania można przenieść na czas po zawarciu małżeństwa sakramentalnego.
2. Katecheza przedślubna.
Katecheza przedślubna obejmuje trzy spotkania z doradcą życia rodzinnego oraz jedną z form Katechezy dla narzeczonych. Uczestnictwo w Katechezie przedślubnej uprawnia duszpasterza do wpisania tej informacji w punkcie V Protokołu przedmałżeńskiego. Zaświadczenia o uczestnictwie w spotkaniach z doradcą życia rodzinnego oraz w jednej z form Katechezy dla narzeczonych są ważne tylko dla tej pary narzeczonych przez trzy lata.
2.1. Spotkania z doradcą życia rodzinnego.
Trzy spotkania narzeczonych z doradcą życia rodzinnego muszą być zaplanowane tak, aby zakończyły się przed rozmową duszpasterską ze spisaniem Protokołu przedmałżeńskiego. Odbywają się one w odstępach przynajmniej trzytygodniowych. Na pierwsze spotkanie z doradcą narzeczeni umawiają się telefonicznie. Duszpasterz powinien poinformować o obowiązujących kosztach związanych z materiałami dydaktycznymi oraz z duszpasterstwem rodzin, które należy uiścić u doradcy życia rodzinnego. Spotkania z doradcą dotyczą tematyki z zakresu naturalnego rozpoznawania oznak płodności wedlug metody profesora Josefa Rötzera.
Szczegóły dotyczące spotkań, zadań doradcy oraz obowiązków duszpasterzy znajdują się w dokumencie Wytyczne dotyczące zasad funkcjonowania parafialnych poradni rodzinnych w diecezji pelplińskiej.
2.2. Katecheza dla narzeczonych.
W ostatnim roku przed zawarciem małżeństwa narzeczeni powinni uczestniczyć w jednej z trzech form Katechezy dla narzeczonych:
a) Weekend dla narzeczonych lekcją tańca;
b) Spotkania dla narzeczonych;
c) Wieczory dla zakochanych lub Rekolekcje dla narzeczonych.
W wyjątkowych sytuacjach może być realizowany program diecezji pelplińskiej Katecheza dla narzeczonych online.
Każda z powyższych form Katechezy dla narzeczonych polega na wysłuchaniu wprowadzeń małżonków i księży na tematy związane z życiem małżeńskim i wiarą oraz przeprowadzeniu przez parę narzeczonych dialogu na zadany temat.
Ad a) Weekend dla narzeczonych z lekcją tańca oraz b) Spotkania dla narzeczonych.
Podstawową formą Katechezy dla narzeczonych w diecezji pelplińskiej jest program prowadzony przez Diecezjalny Zespół Dobry Początek w dwóch możliwych formach: Weekend dla narzeczonych z lekcją tańca (w skrócie: WDN) oraz Spotkania dla narzeczonych (w skrócie: SDN). Obie formy są realizacją tych samych treści i tematów prowadzonych w takiej samej metodologii. Różnica dotyczy realizowania ich w innym przedziale czasowym. Weekend dla narzeczonych lekcją tańca trwa: piątek od godz. 18.00 do 21.00, sobota od godz. 8.30 do 21.00 oraz niedziela od godz. 8.30 do 13.30. Natomiast Spotkania dla narzeczonych realizuje się poprzez pięć kolejnych spotkań trwających każdorazowo około trzy godziny. Mogą odbywać się one w formie pięciu kolejnych dni (od poniedziałku do piątku) lub jako trzy kolejne weekendy sobotnio-niedzielne, ewentualnie pięć spotkań w cyklu cotygodniowym.
Koordynacją prowadzenia programów dla narzeczonych w dekanacie zajmuje się kaplan i małżeństwo nazywani Koordynującymi dekanat, którzy należą do Diecezjalnego Zespołu Dobry Początek. Są oni wyznaczani przez biskupa diecezjalnego na wniosek Rady Koordynacyjnej Diecezjalnego Zespolu Dobry Początek. Informacje dotyczące pracy Diecezjalnego Zespołu Dobry Początek znajdują się w dokumencie Organizacja poslugi Diecezjalnego Zespołu Dobry Początek.
Kapłani dekanatu pod przewodnictwem dziekana współpracują z Koordynującymi dekanat Rada Koordynacyjną Diecezjalnego Zespolu Dobry Początek, aby liczba WDN/SDN W dekanacie byla adekwatna do liczby zawieranych małżeństw uwzględniając, że w jednym WDN/SDN może uczestniczyć maksymalnie 20 par narzeczonych.
Księża prowadzący WDN/SDN uczestniczą w całości programu oraz w dwóch spotkaniach przygotowujących i podsumowującym. Domaga się tego metodologia prowadzenia WDN/SDN oraz dynamika tematów, które z siebie wynikają i uzupełniają się Księża Proboszczowie powinni mieć na uwadze powyższe wymagania.
Terminy WDN i SDN sy umieszczane na stronie www.dobry-poczatek.pl. Dwa miesiące przed datą rozpoczęcia pojawia się link, który umożliwia narzeczonym dokonanie zapisu.
Ad c) Wieczory dla zakochanych i Rekolekcje dla narzeczonych.
Programy prowadzone są przez stowarzyszenie Spotkania Malzeńskie posługujące w większości diecezji w Polsce, również w diecezji pelplińskiej. Informacje i terminy można znaleźć na stronie: www.spotkaniamalzenskie.pl. Są to programy dialogowe prowadzone przez małżonków i księży, animatorów stowarzyszenia. Wieczory dla zakochanych to dziewięć spotkań w cyklu cotygodniowym, natomiast Rekolekcje dla narzeczonych to program weekendowy z noclegami. Programy można proponować szczególnie osobom mieszkającym poza diecezją pelplińską.
Program diecezji pelplińskiej Katecheza dia narzeczonych online.
Realizowany w nadzwyczajnych okolicznościach, kiedy duszpasterz rozezna, że narzeczení nie mają możliwości uczestnictwa w żadnej z wyżej zaproponowanych form katechezy dla narzeczonych. Program jest dostępny na stronie www.rodzinydiecezjipelplinskiej.pl. Podczas logowania narzeczeni muszą podać swój adres e-mail oraz adres e-mail parafii lub duszpasterza.
Program online obejmuje grupę tematów, które są analogiczne do programu WDN/SDN. Jest realizowany w formie odsłuchania nagrań video, odpowiedzi na pytania kontrolne, samodzielnego napisania odpowiedzi na pytania dotyczące danego tematu i przeprowadzenia dialogu w parze narzeczeńskiej. W sytuacji, kiedy narzeczeni nie mogą spotkać się fizycznie, proponowany dialog należy przeprowadzić za pomocą komunikatora video. W ramach korzystania z Katechezy online narzeczeni pokrywają koszty, które przeznaczone są na obsługę programu oraz prorodzinną dzialalnosé Centrum Psychologiczno-Pastoralnego "Więź". Po zakończonej katechezie administrator strony dokonuje weryfikacji ich zaangażowania w celu przekazania drogą elektroniczną zaświadczenia o ukończeniu katechezy. Zaświadczenie zostaje wysłane również na adres e-mail parafii lub duszpasterza
Ad III. Przygotowanie bezpośrednie.
1. Rozmowa duszpasterska ze spisaniem protokołu przedmałżeńskiego.
Celem rozmowy duszpasterskiej i spisania Protokołu z rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem malzeństwa jest wykluczenie przeszkód, które powodowałyby nieważne zawarcie sakramentalnego związku małżeńskiego. Wytyczne dotyczące rozmowy ze spisaniem protokołu przedmałżeńskiego są zawarte w dokumencie Dekret ogólny o przeprowadzaniu rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem małżeństwa kanonicznego (por. Praktyczny komentarz do Dekretu ogólnego... Sandomierz 2021).
2. Katecheza dotycząca liturgii sakramentu małżeństwa.
Termin i miejsce wyznacza duszpasterz parafii zawarcia małżeństwa. Celem nauki jest omówienie treści przysięgi małżeńskiej oraz przebiegu liturgii zawarcia małżeństwa. Warto omówić również: formę wejścia narzeczonych do kościoła, miejsce przysięgi; gesty i znaki, które towarzyszą ślubowaniu, treść błogosławieństwa nowożeńców po Ojcze nasz, znak pokoju, który przekazują sobie i mogą przekazać go również rodzicom; ewentualne udzielenie Komunii św. pod dwiema postaciami; miejsce i czas zloženia podpisów w dokumentacji ślubnej; dziękczynienie po Mszy św. Można zaproponować narzeczonym zaangażowanie w przebieg ceremonii ślubnej, np.: świadomy wybór czytań liturgii Słowa, czytanie, śpiew Psalmu, przygotowanie treści modlitwy powszechnej, przyniesienie darów oltarza.
3. Spowiedź przed zawarciem małżeństwa.
Po spisaniu protokołu należy omówić z narzeczonymi kwestię skorzystania z sakramentu pojednania przed zawarciem małżeństwa, albowiem do pemego przyjęcia łaski sakramentu małżeństwa potrzeba laski uświęcającej. Krótka informacja na temat spowiedzi zamieszczona została na ostatniej stronie formularza: Przygotowanie do zawarcia małżeństwa sakramentalnego. Pomocą w przygotowaniu spowiedzi świętej powinna być trese tzw. formularza Spowiedź przedślubna, który jest dostępny w Kurii Diecezjalnej. Należy omówić z narzeczonymi istotę spowiedzi generalnej z całego ich życia i do niej zachęcić, Jest to ważne wydarzenie, które pozwala narzeczonym doświadczyć przebaczenia wszystkich grzechów i rozpocząć nowy etap w ich zyciu. Przed przekazaniem formularza Spowiedź przedślubna wraz z dołączonymi do niego kartkami do spowiedzi, należy zorientować się, czy obecna sytuacja życia narzeczonych pozwala na skorzystanie z sakramentu pokuty i pojednania w tym momencie. Jeżeli tak, to należy zachęcić narzeczonych, aby skorzystali z dwóch spowiedzi przedślubnych, pierwszej na kilka dni po spisaniu protokolu, drugiej zaś na kilka dni przed zawarciem sakramentu małżeństwa. Jeżeli narzeczeni mieszkają razem i przez to żyją w stałej okazji popełnienia grzechu ciężkiego i nie podjęli decyzji o wstrzemiężliwości seksualnej do ślubu, należy wykreślić pierwszą spowiedź przedślubną na kartkach narzeczonej i narzeczonego. Należy wyjaśnić im, dlaczego w ich sytuacji praktykuje się jedną spowiedź przedślubną, na kilka dni przed zawarciem małżeństwa i zachęcić, aby była to spowiedź generalna. Ewentualnie można też, po wyjaśnienin, poprosić narzeczonych, żeby sami w rozmowie zdecydowali czy chcą wykreślić pierwszą spowiedź, czy też podjąć decyzję o wstrzemięźliwości seksualnej do zawarcia małżeństwa.
Zakończenie.
Przygotowanie do małżeństwa w diecezji pelplinskiej nawiązuje do wskazań Ojca Świętego Franciszka, w których podkreśla on znaczenie świadectwa małżonków i rodzin, zakorzenienie w procesie inicjacji chrześcijańskiej, doświadczenie uczestnictwa w żywym Kościele i pogłębiania różnych aspektów życia rodzinnego. W adhortacji apostolskiej Amoris Laetitia 207 czytamy: "zachęcam wspólnoty chrześcijańskie, by uznały, że towarzyszenie narzeczonym na drodze ich milości jest dobrem dla nich samych". Osoby zawierające małżeństwo mogą przyczynić się do odnowy i ewangelizacji wspólnoty Kościoła. Niech więc zaangażowanic kapłanów i świeckich, szczególnie malzonków i katechetów posługujących w diecezji pelplińskiej przyczynia się do owocnego i dobrego przygotowania narzeczonych do sakramentu małżeństwa.
Instrukcja przygotowania do zawarcia małżeństwa dotyczy osób ochrzczonych, dla których związek małżeński jest sakramentem, jak i osób nicochrzczonych, które zawierają małżeństwo z osobą wyznania rzymskokatolickiego.
Pomocą w realizacji wskazań Instrukcji są formularze Przygotowanie do zawarcia małżeństwa sakramentalnego w diecezji pelplińskiej oraz Spowiedź przedślubna. Należy posługiwać się wyłącznie oryginalnymi drukami, które są dostępne w Kurii Diecezji Pelplińskiej.
Namaszczenie chorych
Posługa sakramentu chorych dokonywana jest na wyraźne życzenie chorego w domu, szpitalu lub świątyni.
- Przed przybyciem kapłana do domu, w którym przebywa chory, należy wcześniej przygotować: stół nakryty białym obrusem, krzyż, świece (można przygotować dla chorego – w razie potrzeby, szklankę z wodą).
- Jeśli chory znajduje się w szpitalu należy powiadomoć księdza kapelana danego szpitala.
Sakramentu namaszczenia chorych można udzielić w następujących przypadkach:
- jeśli jest poważna choroba,
- osobom starszym wiekiem,
- przed operacją medyczną,
- nieprzytomnym lub psychicznie chorym, jeśli można przypuszczać, że w normalnych warunkach życzyłyby sobie przyjęcia tego sakramentu.
SAKRAMENTU TEGO NIE UDZIELA SIĘ ZMARŁYM!
Kontakt z Kapelanem Szpitali Tczewskich
Tel.: +48 797 474 604 ▶ więcej informacji
W Kościele katolickim Namaszczenie chorych zostało odnowione w wyniku Reformy liturgicznej soboru watykańskiego II. 30 listopada 1972 roku papież Paweł VI wydał na ten temat konstytucję Sacram Unctionem Infirmorum. Współcześnie kładzie się nacisk na znaczenie uzdrawiające namaszczenia. Jak zauważył Katechizm Kościoła Katolickiego, choć w historii udzielania tego sakramentu doszło do ewolucji w kierunku rytu przedśmiertnego, jednak nigdy nie zapomniano o jego mocy przywracania zdrowia ciała i duszy
Do obrzędu używa się oleju chorych (łac. oleum infirmorum), poświęconego przez biskupa w Wielki Czwartek lub przez delegowanego kapłana. Sakrament ten dana osoba może przyjąć wielokrotnie, ilekroć nastąpi u niej znaczące pogorszenie stanu zdrowia (KKK 1515). Jeżeli choroba uniemożliwia spowiedź, łaską sakramentu, jako aktu Kościoła, któremu zostało powierzone zadanie rozwiązywania i związywania (por. Mt 18,18) jest także odpuszczenie grzechów.
Trzy sakramenty, namaszczenie, jako sakrament Ducha Świętego, udzielane razem z poprzedzającą je spowiedzią (= sakramenty uzdrowienia) i następującą po nim Eucharystią – są w pewnym sensie odpowiednikiem Sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Z reguły, w pierwszych wiekach Kościoła udzielano ich w następującej kolejności: w czasie Nocy paschalnej najpierw był chrzest, po którym następowało namaszczenie bierzmowania, a następnie ochrzczonych prowadzono na wspólną Eucharystię, włączając ich do wspólnoty Kościoła, jakby byli już w nowo odzyskanym raju.
Pogrzeb
"Pogrzeb chrześcijański jest obrzędem liturgicznym Kościoła (Por. Sobór Watykański II, konst. Sacrosanctum Concilium, 81-82). Posługa Kościoła powinna w tym przypadku jasno wyrażać rzeczywistą łączność ze zmarłym, a także ożywiać uczestnictwo zgromadzonej wspólnoty w obrzędach i głosić jej życie wieczne." (KKK 1684)
Czym jest pogrzeb?
- Pogrzeb jest to ogół obrzędów towarzyszących grzebaniu zmarłego.
Czy pogrzeb należy do sakramentów?
- Nie. Pogrzeb należy do SAKRAMENTALIÓW czyli czynności o charakterze religijnym zbliżone w swym znaczeniu do sakramentów, którymi Kościół posługuje się do osiągnięcia określonych skutków natury duchowej itp.
Komu należy się pogrzeb katolicki?
- Pogrzeb katolicki przynależy się osobie wierzącej i praktykującej, korzystającej z sakramentów świętych.
FORMALNOŚCI POGRZEBOWE:
1. Sprawy związane z pogrzebem załatwiane są o każdej porze, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się.
2. Spraw związanych z pogrzebem dokonać należy osobiście, przez najbliższych z rodziny bądź, jeśli jest to niemożliwe, znajomych lub sąsiadów osoby zmarłej. Parafia nie załatwia tych spraw telefonicznie ani poprzez pośrednictwo zakładów pogrzebowych.
3. WAŻNE! Zgłoszenia pogrzebu należy dokonać przed wizytą w zakładzie pogrzebowym, aby ustalić dzień i godzinę Mszy św. w parafii. Informujemy o tym, gdyż zdaża się, że rodzina ustala dzień i godzinę w pierwszej kolejności z zakładem pogrzebowym i informuje o tym w kancelarii, a w tym czasie został już przyjęty inny pogrzeb, bądź kapłan w tym czasie pełnią inne obowiązki).
4. Wymagane dokumenty potrzebne do pochówku osoby zmarłej:
- skrócony odpis aktu zgonu z Urzędu Stanu Cywilnego;
- karta zgonu potwierdzona przez lekarza i Urząd Stanu Cywilnego (część przeznaczona dla administracji cmentarza);
- dokument namaszczenia chorych, jeżeli taki został wydany.
5. Przy zgłoszeniu pogrzebu omawiane jest miejsce pochówku, koszt pogrzebu, a także rezerwacja grobu na 20 lat.
DODATKOWE INFORMACJE:
Zachęcam, by z racji pogrzebu ograniczać zakup kwiatów i wiązanek, by ograniczać dekorację grobów, by unikać zbyt dużej ilości śmieci (pieniądze wydane na wywóz śmieci można by przeznaczyć na upiększanie cmentarza i jego funkcjonalność), jeśli to możliwe zachęcam do zabierania śmieci do swoich własnych pojemników przydomowych.
Najlepszą formą wdzięczności dla naszych Zmarłych jest modlitewna o nich pamięć: jest pięknym zwyczajem, by zamiast kwiatów zamawiać msze święte tzw. wieńcowe np. od Dzieci, Krewnych, Sąsiadów…
Ponadto proszę, by Rodzina, jeśli to możliwe, raz w miesiącu, w dniu śmierci Zmarłego, gromadziła się na mszy świętej przez 12 miesięcy - każda intencja może być od kogoś innego - jest to najpiękniejsza forma wdzięczności za otrzymane dobro od Zmarłej Osoby (jest to także okazja do rodzinnego spotkania, do wspólnej modlitwy, przyjęcia Pana Jezusa w komunii świętej i ofiarowania odpustu, modlitwy za Zmarłą Osobę).